0903 251 380

vesna@vesnanatur.sk

Na objednávku

Vitamíny skupiny B – potrava pre nervy

Vitamíny skupiny B sa nevyskytujú izolovane, vždy je to celý komplex spolu. Preberajú v organizme na seba dôležitú úlohu látkovej premeny. Najväčší úžitok z nich majú predovšetkým nervy, svaly, tráviaci trakt, pokožka, vlasy, oči, ústa a pečeň.

Žiaľ väčšina ľudí trpí extrémnym nedostatkom niektorého vitamínu skupiny B. Súvisí to s tým, že najčastejším miestom ich výskytu sú klíčky, šupka z obilia a ryže, ktoré sa pri spracovaní potravín odstraňujú.

Následky nedostatku vitamínov B

Následkom nedostatku vitamínov B je celý rad porúch, počnúc včasným šedivením vlasov alebo ich vypadávaním až po depresie, zápchu a nebezpečne zvýšenú hladinu cholesterolu.

Tiamín (vitamín B1)

Neurológovia si všimli, že pacienti, ktorí ich vyhľadávajú, majú v krvi sotva zvyšky tiamínu (B1). Pravdepodobne už roky trpia výrazným nedostatkom tohto dôležitého vitamínu, bez ktorého sa nervy nezaobídu.

Nedostatok vitamínu príčinou slabých nervov

U všetkých sa začínajú ťažkosti rovnako: spočiatku neustála únava, podráždenosť, nechutenstvo, zábudlivosť, neschopnosť koncentrácie. Neskôr poruchy spánku, ustráchanosť – a prvé varovné príznaky: „mravenčenie“ v dolných alebo horných končatinách, chvenie pri srdci. Často sa vlastná príčina u lekára nediagnostikuje. Pacient dostane recept na kvapky alebo tabletky, ktoré však liečia, respektíve iba potlačia symptómy.

Varovné signály nedostatku tiamínu

  • agresivita
  • nechutenstvo
  • slabé nervy
  • depresívne nálady
  • poruchy srdcového rytmu
  • neschopnosť koncentrácie
  • „mravenčenie v rukách a nohách
  • poruchy spánku
  • dýchavičnosť
  • zápcha
  • svalová slabosť
  • znížená imunita
  • únava

Tiamín z celozrnných potravín

Vitamín B1 tvorí špeciálne enzýmy. Tieto celý deň štiepia sacharidy v potrave na glukózu. Na rozdiel od všetkých ostatných telových buniek, ktoré zhodnocujú na energiu aj tuk a bielkoviny, sú mozgové a nervové bunky vyberavé – akceptujú iba glukózu. Najvyšší obsah vitamínu B1 v potravinách majú slnečnicové semiačka (1,95 mg na 100g), pšeničné klíčky, pistácie, pohánka, celozrnné obilie, šošovica, ryža „natural“.

Vedeli ste?

  • Polovica všetkých zásob vitamínu B1 je uložená vo svaloch, pretože každý pohyb svalov riadia nervy, ktoré tiamín potrebujú.
  • Vitamín B1 sa rýchlo odbúrava, udrží sa v tele iba 20 až 30 dní, potom sa vyplaví. Práve ten, kto je od rána do večera pod stresom, musí dbať na stravu bohatú na tiamín.
  • Vitamín C je hlavným spojencom vitamínu B1, chráni ho pred rýchlym odbúraním na chinóny a iné neužitočné zložky.
  • Keďže vitamín B1 sa veľmi rýchlo vstrebáva v čreve, jediné jedlo bohaté na tiamín podstatne zlepší nervový stav v priebehu zopár hodín.
  • Ten kto trpí nedostatkom bielkovín a kyseliny listovej, má bohužiaľ, väčšinou aj nízku hladinu tiamínu, lebo obe živiny sú pre zásobovanie vitamínom B1 nevyhnutné.
  • Pri nedostatku vitamínu B1, prípadne cholínu (ktorému práve B1 napomáha), hromadne umierajú v mozgu neuróny vyžadujúce cholín. Keď nedostatok liamínu naďalej pretrváva, skôrnatejú celé kolónie odumretých buniek a vytvoria tzv. amyloidy, cholesterolový a bielkovinový odpad. Vtedy sa začne hlásiť nebezpečenstvo obávanej Alzheimerovje choroby.

Vitamín B1 (tiamín) je vitamín rozpustný vo vode. Jeho dávkovanie je individuálne. Nie je stanovená maximálna, respektíve toxická hladina tohto vitamínu. Čo telo nespotrebuje, to vylúči.

Máte dostatok Vitamínu B1? Chcete si to overiť? Zarezervujte si termín na Analýzu obsahu vitamínov, minerálov a stopových prvkov v tele.

Zdieľajte s priateľmi